درمان دیسک کمر اصفهان | علت کمردرد در کودکان

کمردرد در کودکان

کمر درد یک ناراحتی شناخته شده در بزرگسالان است. اما کمردرد در کودکان و نوجوانان نیز به طور مکرر تشخیص داده می‌شود. بیشتر والدین انتظار ندارند که کودکان سالم از کمردرد شکایت کنند، زیرا بر این باورند که این مشکل عموماً مربوط به میانسالی یا سنین بالاتر است. با این وجود مشخص شده است که کمردرد در بین ۱۴ تا ۲۴ درصد کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد.

برخی از دلایل کمردرد در کودکان شایع است و شامل وزن بیشتر کودکان در بدن و افزایش چاقی، شدت ورزش و فعالیتهای ورزشی در طول سال و افزایش وزن کوله پشتی دانش آموزان در مدرسه می‌باشد. برخی از نگرانی‌های کمر درد شامل دانستن اینکه مشکل ممکن است. جدی‌تر از یک فشار ساده باشد و دانستن اینکه آزمایش‌های تصویربرداری تخصصی چه زمانی مفید هستند، می‌باشد. گفته شده، علائم هشدار دهنده‌ای وجود دارد که به درک اینکه چه زمانی ممکن است مشکل کمر درد در یک فرد جوانتر جدی‌تر باشد کمک می‌کند. در این مقاله راه‌های درمان و پیشگیری از کمردرد در کودکان به طور مختصر و مفید توضیح داده شده است. اگر کودک شما دچار کمر درد شده است مطلب برایتان مفید است.

علل

شش دلیل وجود دارد که ممکن است کودک شما از کمر درد شکایت کند:

استفاده بیش از حد از عضلات و فشار عضلانی، که می‌تواند ناشی از فعالیت بدنی باشد.
شکستگی‌های استرسی که به آن اسپوندیلولیز نیز می‌گویند.
اسکولیوز، انحنای ستون فقرات بیش از ۱۰ درجه.
کفیوز شوئِرمان
فتق دیسک
کوله پشتی

درمان دیسک کمر اصفهان | علت کمردرد در کودکان

چه زمانی باید کودک را برای کمردرد نزد متخصص برد؟

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که پزشک متخصص اطفال هنگام تعیین نیاز به ارجاع فرزندتان به متخصص ستون فقرات اطفال باید در نظر بگیرد. این فاکتورها شامل موارد زیر است:

کمر درد ناشی از سفتی ستون فقرات و همراه با تب، ناراحتی عمومی، کسالت یا درد، یا اشتهای ضعیف.
درد مزمن که بیش از شش هفته طول می‌کشد.
کمر درد همراه با درد پا.
کمر دردی که خواب را مختل می‌کند.
کمردردی که مانع از شرکت کودک در فعالیت‌ها می‌شود.

بررسی کمردرد در کودکان

پزشک کودک ابتدا معاینه فیزیکی را روی کودک انجام می‌دهد، که ممکن است. شامل حرکات بدنی مانند خم شدن به سمت انگشتان و لمس آنها یا چرخیدن باشد و چندین سوال را برای تعیین علت و محل درد مطرح می کند. وی همچنین ممکن است آزمایشات اضافی مانند موارد زیر را نیز توصیه کند:

اشعه ایکس
سی تی اسکن
ام آر آی
اولتراسوند
اسکن سنجش تراکم استخوان
آزمایش خون

درمان کمردرد در کودکان

هنگامی که متخصصان ستون فقرات کودکان آسیب خاص یا علت کمر درد فرزندتان را تشخیص دهند، ممکن است درمان مناسب را پیشنهاد کنند. در زیر نمونه‌هایی از درمان بر اساس منابع رایج کمردرد در کودکان آورده شده است:

استفاده بیش از حد و فشارهای عضلانی

استفاده بیش از حد و کشیدگی‌های عضلانی تا حد زیادی شایع ترین دلایل کمردرد در کودکان و نوجوانان است. اما معمولاً پس از مدتی استراحت یا اصلاح فعالیت برطرف می‌شود. داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن و همچنین کمپرس یخ یا گرم نیز می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند. پیاده روی با تاثیر کم در هر روز ممکن است به بهبود بیماری کمک کند زیرا آسیب اولیه بهبود می‌یابد، و کشش همسترینگ و تقویت شکم می‌تواند به کاهش درد مداوم کمر کمک کند. بسیاری از کودکان همچنین ممکن است از یک برنامه فیزیوتراپی برای آموزش تمرینات مناسب بهره‌مند شوند.

شکستگی‌های استرسی

شکستگی‌های استرسی که به آن اسپوندیلولیز نیز گفته می‌شود، نوعی نقص در مهره های ستون فقرات است که می‌تواند باعث کمردرد در نتیجه فعالیت‌هایی شود که به چرخیدن یا فشار خون بالا یا قوس زدن مکرر در پشت مانند ژیمناستیک، کشتی یا هاکی نیاز دارد. استراحت در ورزش و انجام تمرینات متمرکز بر کشش همسترینگ و قدرت هسته‌ای می‌تواند به کاهش تنش در کمر کمک کرده و علائم را بهبود بخشد. بریس کمر در موارد خاص می‌تواند تا حدودی باعث تسکین شود. جراحی مختص موارد درد شدید است که با درمان طولانی مدت غیر جراحی بهبود نمی‌یابد.

اسکولیوز

اسکولیوز یک منحنی یک طرفه ستون فقرات است که معمولاً در بخش معاینه روتین سلامت در برنامه غربالگری اسکولیوز مدرسه تشخیص داده می‌شود. حدود ۲ تا ۳٪ کودکان مبتلا به اسکولیوز هستند. تشخیص و درمان به موقع، مانند استفاده از بریس، فیزیوتراپی یا احتمالاً حتی جراحی، می‌تواند کودک شما را از یک عمر درد و سایر عوارض مانند مشکلات قلبی یا ریوی نجات دهد.

بیماری شوئِرمان

بیماری شوئِرمان یا یک کمر گرد، غالباً با مهره‌های سه گوشی شکل می‌گیرد که به سمت پایین می‌آید و در نتیجه حالت قوز شده یا گرد ایجاد می‌کند، به طوری که به نظر می‌رسد کودک وضعیت خوبی ندارد. تمرینات می‌توانند به بهبود شرایط کمک کنند، اما ممکن است در موارد شدیدتر بریس پشت یا جراحی توصیه شود.

دیسک کمر

دیسک کمر زمانی ایجاد می‌شود که یکی از دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات از موقعیت خارج شده و به اعصاب مجاور فشار وارد کند. این دیسک‌ها ضربه‌گیرهایی هستند که مرکز نرم و بیرون سختی دارند. اگر قسمت سخت دیسک ترک بخورد و قسمت نرم آن در معرض دید قرار گیرد، به آن فتق می‌گویند‌. فیزیوتراپی معمولاً اولین قدم در درمان است، اما متخصصان ما ممکن است جراحی موسوم به دیسککتومی را برای از بین بردن دیسک توصیه کنند.

کوله پشتی

کوله پشتی‌هایی که با کتاب‌های درسی، وسایل بدنسازی و وسایل مدرسه پر شده‌اند یا به درستی پوشیده نشده‌اند، می‌توانند باعث کمردرد در کودکان و نوجوانان شوند. کودک باید از کوله پشتی ساخته شده از مواد سبک مانند نایلون استفاده کند و از اندازه مناسب کوله پشتی برای کودک مطمئن شوید. علاوه بر این، وزن کوله پشتی‌ها نباید بیش از ۱۵ و ۲۰ درصد از وزن بدن کودک شما باشند، به این معنی که کودکی که ۱۰۰ پوند وزن دارد نباید کوله پشتی بیش از ۱۵ تا ۲۰ پوند داشته باشد.

 


 

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپرکتیک کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

پیشگیری از دیسک کمر

درمان دیسک کمر

خطرات بیماری دیسک کمر چیست؟

عامل بیماری میگرن

علل و علائم بورسیت زانو

درمان بورسیت زانو

کیست بیکر زانو (علل و علائم)

درمان کیست بیکر زانو